Obesitas

Personen met overgewicht of obesitas lopen meer risico op vroegtijdig overlijden dan personen met een normaal gewicht. (The global BMI Mortality Collaboration, The Lancet, 2016). Meer nog, het risico stijgt met elke extra kilo.

Samen met jou willen we ernaar streven om een gezond eetpatroon te bekomen. Om zo het risico op chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2 te beperken.

Hierbij leggen we de focus op een dieet dat gemakkelijk vol te houden is, aangepast aan je levensstijl, waarbij de energie-inname lager is dan je energieverbruik én je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

Gezonde voedingsgewoonten die levenslang volgehouden kunnen worden staan centraal bij deze behandeling.

Zo bekom je naast gewichtsverlies op lange termijn ook gezondheidswinst.


Proteïnedieet

Indien je op korte termijn én op een gezonde manier gewicht wenst te verliezen, is het proteïnedieet zeker iets voor jou. Je verkrijgt snel gewichtsverlies zonder dat je honger hoeft te lijden.

Het proteïnedieet zorgt voor behoud van spiermassa terwijl de vetreserves worden aangesproken als energieleverancier. In een gezonde voeding haalt het lichaam zijn energie voornamelijk uit koolhydraten. Bij een proteïnedieet wordt koolhydraat-bevattende voeding sterk beperkt. Het lichaam moet een andere manier zoeken om voldoende energie te verkrijgen en zal vetreserves aanspreken; de afbraak van deze vetreserves noemt men ‘ketose’. Deze ketose is verantwoordelijk voor het snelle gewichtsverlies en stilt tegelijkertijd ook het hongergevoel. De extra eiwitten zorgen voor behoud van spiermassa.

Een voorwaarde om het proteïnedieet te starten is dat uw BMI > 25 kg/m2. Het dieet wordt enkel gestart op doktersvoorschrift.

In de praktijk wordt gewerkt met producten van Prodimed en DCG.


Diabetes of suikerziekte

Er zijn verschillende types diabetes.

Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte waarbij mensen zelf geen insuline meer aanmaken. Insuline is een hormoon dat o.a. de suikerhuishouding in het lichaam regelt. Mensen met type 1 diabetes zijn dus afhankelijk van een zelf-toegediende hoeveelheid insuline.

Diabetes type 2 is de meest voorkomend vorm. Vaak ontstaat deze ten gevolge van overgewicht en een tekort aan fysieke activiteit. O.a. door het aanpassen van de voedingsgewoonten kan men lichaamsgewicht verliezen en daarmee de insulinegevoeligheid significant verbeteren!

Zowel bij diabetes type 1 als type 2 is de basis een gezonde en evenwichtige voeding met extra aandacht voor koolhydraten en vetten. Door eenvoudige aanpassingen in het bestaande voedingspatroon, kunnen wij u helpen om een goede diabetesregeling te bekomen op lange termijn!


Sportvoeding

De energie die je nodig hebt om te sporten haal je uit wat je eet en drinkt. Daarom is het belangrijk om op de juiste momenten de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.

Aan de hand van de internationale aanbevelingen voor volwassen sporters ga ik samen met jou op zoek naar de best mogelijke voeding ten einde maximale sportprestaties te kunnen behalen. Of je nu een recreatieve sporter bent of een meer ervaren sporter, met de juiste voedingsaanpassingen kan je je sportprestaties sterk verbeteren.

Aan de hand van je persoonlijke sportieve doelen stellen we een schema op met extra aandacht voor inname van de juiste voedingsstoffen voor, tijdens en na het sporten. Dit op maat gemaakte schema zorgt voor maximaal spierherstel en optimale aanvulling van glycogeenreserves na de training.


Allergieën en intoleranties

De laatste jaren is er een sterke opmars binnen de afdeling allergieën en intoleranties. Enerzijds zijn er mensen die een bewezen allergie of intolerantie hebben, maar anderzijds zijn er een groot aantal mensen die zich beter voelen wanneer ze bepaalde allergenen in hun voeding vermijden.

Indien u geconfronteerd wordt met (multiple) allergieën of intoleranties is het soms zeer moeilijk om te weten wat u wél nog mag eten. Ook de inname van voldoende vitamines en mineralen komt soms in het gedrang. Opvolging bij een diëtiste wordt daarom sterk aangeraden.

Ik heb doorheen de jaren ruim ervaring opgedaan met de meeste (combinatie-) allergieën en intoleranties. Voor advies omtrent lactose-intolerantie, coeliakie of glutenintolerantie, koemelkeiwit-allergie, kippenei-eiwitallergie, tarwe-allergie, etc. kan je in de praktijk terecht.


Nieraandoeningen

Er bestaan verschillende soorten nieraandoeningen, elk met zijn bijbehorend dieet. Men kan dus niet spreken van één niersparend dieet. Mensen met verminderde nierfunctie krijgen vaak een eiwitbeperkt-, kaliumbeperkt-, fosforbeperkt- of zoutbeperkt dieet voorgeschreven. Ook een combinatie van voorgaande diëten is mogelijk.

Indien u geconfronteerd wordt met één of meerder van deze diëten is het belangrijk om -met al deze beperkingen- voldoende energie, vitamines en mineralen in te nemen. Het is niet gemakkelijk om een duidelijk zicht te krijgen op wat u dan wél nog mag eten. De diëtiste kan u daarbij helpen. Met elk specifiek dieet hebben ik ruim ervaring.

U kan in de praktijk terecht ongeacht of u wel of niet aangesloten bent bij het zorgtraject nierinsufficiëntie.


Belangrijk

Naast de hierboven vermelde greep uit onze specialisaties geven we eveneens voedingsadvies bij hart- en vaatziekten, hypercholesterolemie, maag- en darmproblemen, ondervoeding, vegetarisme, zwangerschap en lactatie, kindervoeding, enz.!